Jak často a dlouho mám cvičit na piano / klavír / kytaru + tipy pro efektivní cvičení na hudební nástroj

Hrajete na piano a nemáte příliš času na cvičení? Tak pozorně čtěte, možná se dozvíte, jak tento problém vyřešit.

Každý si v dnešní době přeje, aby měl více času. Je potřeba každodenní aktivity zefektivnit, abychom čas ušetřili na jiné věci. Jednou takovou činností je i hra na klavír. Hrajete na piano, ale chtěli byste hrát lépe, efektivně a vidět pokroky? Pojďme se podívat na ty nejdůležitější tipy, jak toho dosáhnout.

Cvičte co nejčastěji

Jak dlouho bych měl/a cvičit? Tuto otázku slýchám jako učitel piana často. Neexistuje jednoznačná délka cvičení, každému vyhovuje něco jiného. Jediná správná odpověď je – co nejčastěji! Náš mozek je schopný přijmout jen určitý pokrok denně, jen omezené množství znalostí dokáže přes noc uložit do paměti. Jakékoliv nárazové učení nepřinese dlouhodobě větší pokrok, naopak může být na škodu.

Zaměřte se na to, abyste pokud možno hráli každý den.

Plné soustředění

Ten největší pokrok při cvičení děláme právě tehdy, kdy se naplno věnujeme hraní. Musíme si uvědomovat každý pohyb, rozdíly mezi našimi úhozy a důsledky na zvuk tónů. Jen tak dokážeme úhozy vylepšovat, uvědomujeme si, co funguje, co naopak hru ruší. Ideálním stavem pro jakýkoliv rozvoj je dostávat se do stavu „flow“ (z angl. stav proudění). Flow stav je ten, kdy úkol, který se snažíme zvládnout, je přiměřený našim schopnostem, tedy motivuje nás, ale zároveň je pro nás dostatečnou výzvou. Zkuste se do tohoto stavu dostat plným soustředěním.

Poznáte ho tak, že nevnímáte čas.

Stanovení cílů

Měli bychom mít neustále jasno, co v danou chvíli cvičíme. Je dobré udělat si plán toho, jak dlouho budete v daný moment cvičit, čím začnete, čím budete pokračovat, čím skončíte. Příklad stanovení cíle:
Nyní se naučím první řádek z této skladby. Za prvé si projdu noty v pravé ruce, zkusím si je zahrát jednu notu po druhé bez tempa. Uvědomím si a napíšu si, kterým prstem budu jakou notu hrát. Následně zkusím to samé hrát již s velmi pomalým tempem, počítám délky not, a poté tempo zrychluji. To samé udělám s levou rukou. Nyní zkusím obě ruce dohromady bez tempa, poté s pomalým tempem a zrychluji. Nakonec si uvědomím, jakou by toto místo mělo mít hlasitost a atmosféru a mám hotovo. Příště se naučím druhý řádek.

Členění skladby

Nikdy se nesnažte naučit co nejdříve celou skladbu naráz (pokud se nejedná o lidovku na dva řádky). Rozčleňte si skladbu po taktech na jednotlivé dny, kdy můžete cvičit. Pokud má skladba například 24 taktů (dílčí členění skladby) a já cvičím 6 dní v týdnu, naplánuji si 4 takty na každý den a podle plánu bych za týden měl skladbu umět. Každý den se zaměřím jen na malý úsek, kterému se mohu plně soustředit a nacvičím ho dokonale. Je to mnohem efektivnější než se snažit nacvičit celou skladbu ihned. Jen Vás to zahltí a demotivuje.

Klíč je v zaměření pozornosti na malý díl.

Věnujte pozornost základům

Efektivita cvičení spočívá také ve správném pořadí jednotlivých cvičení. Na to často doplácí samouci. Není vhodné přeskočit úplné základy hry a teorie, které se mohou zdát nudné, ale jejich opomenutí později zmenšují efektivnosti cvičení. Nechte si v tomto úkolu poradit.

Délka cvičení a přestávky

Délka cvičení se liší podle Vašeho přístupu k pianu. Znovu je třeba zopakovat, že záleží na míře soustředění a efektivitě cvičení ne na uplynuté době.
Pokud je piano jen Váš koníček pravděpodobně se spokojíte s 15-30 minutami denně. Opět se však vracíme k pravidlu co nejčastěji. Raději hrajte 15 minut každý den, kdy je to možné, než 2 hodiny v jeden den. Délka cvičení 15-30 minut platí také u menších dětí (cca do 12 let), které se delší dobu nedokáží soustředit.
Pokud s pianem začínáte, chcete své schopnosti výrazně posunout, nebo jste třeba poloprofesionálem, uvažujte o cca 1-2 hodinách cvičení každý den, kdy se ke klavíru můžete dostat. Je dobré si po cca 15-30 minutách dát 5 minut pauzu a po hodině hraní čistého času si dejte 15 minut pauzu. Obnoví se tak soustředění a mozek si odpočine. O rukou ani nemluvě. Protáhněte se, kdykoliv je to možné.
U profesionálů je už doba cvičení různá. Jsou tací, kteří cvičí třeba celý den. Nelze posoudit, zda je to dobře či ne. Osobně bych doporučil cca 4-5 hodin cvičení denně maximálně. Sám jsem takto dlouho denně cvičil a pro mne osobně to byl jakýsi strop toho, co za den zvládnu, alespoň s přijatelnou efektivitou. S abnormálně dlouhým cvičení se mohou dostavit i zdravotní problémy rukou, kterým pokud chcete být pianistou, musíte zabránit.

Jsem si jistý, že aplikace těchto rad Vám viditelně pomůže efektivněji cvičit a budete z něj mít dobrý pocit.

Přeji příjemné hraní 🙂